Personal branding is een uit Amerika overgewaaid fenomeen, waarbij je jezelf als merk beschouwt en op een onderscheidende manier presenteert. Vanuit deze gedachte kijk je gericht naar jezelf, je ambities en de (marketing)strategie waarmee je jouw doelen wilt bereiken. Het is daarbij van belang je te onderscheiden van anderen en dit ook uit te dragen. Door jezelf als merk te beschouwen ga je nadenken over vragen als:
Tijdens de coachingsgesprek(ken) staan, bewustwording van je eigen profiel en presentatie centraal, en gaan we ons buigen over jouw Personal branding. We nemen de 3 factoren van Personal branding onder de loep:
1) Apart – durf anders te zijn
Je moet je onderscheiden van de rest. Als je opgaat in de grijze massa kun je niet duidelijk maken waarom een klant voor jou moet kiezen. Het gaat erom jezelf duidelijk te profileren, zodat je voorkomt dat je een grijze muis wordt. Ik daag jou uit om apart te durven zijn en niet bang om op te vallen, zonder te overdrijven terwijl je dicht bij jezelf blijft.
2) Betrouwbaar – jij als constante factor
Mensen moeten op je kunnen bouwen. In je persoonlijke merk moet een herkenbare, constante factor zitten en een hoog niveau van professionaliteit. Ik zal je leren hoe je zelfs een persoonlijk leerpunt positief kunt verpakken.
3) Congruent - alles past
Alle onderdelen van jouw merk moeten congruent zijn, ze moeten met elkaar overeenstemmen, jouw merk moet herkenbaar worden voor anderen. Alles wat jij doet moet bijdragen aan het beeld dat je wilt uitdragen. Als je bijvoorbeeld de ene dag in een tuinbroek en de andere dag in een maatpak bij je klanten verschijnt draagt dat niet bij aan een duidelijk beeld tenzij je een kunstenaar bent die zijn originaliteit en lef wil benadrukken. Samen kijken we ook of jouw website en logo congruent zijn met jouw merk.